Movie review score
5

المشهد الأول

(شاب يسير فى طرقة مستشفى الأمراض العصبية زائرًا ويدخل حجرة فيجد أشخاص يرتدى كل واحد فيهم حزام سيارة ويقودون سيارات وهمية، وفى الخلفية صوت أغنية "شد الحزام على وسطك" لسيد درويش)

الشاب


:

(متعجبا) هما دول مجانين ولا ايه


الرجل


:

(متوقفا فجأة) بييب بييب.. ما تفتّح يا أخ


الشاب


:

(بسخرية) ايه يا عم اخبطنا بقى


الرجل


:

وأنت ايه اللى ممشيك من غير حزام..أنت لو لابس حزام مكنتش هتخاف تتخبط


الشاب


:

أنا مش راكب عربية أساسا ومبعرفش أسوق


الرجل


:

يعنى مبتعرفش تسوق ومش لابس حزام كمان


الشاب


:

حزام ايه!


الرجل


:

حزام الأمان بتاع العربية


الشاب


:

أنتم كمان ملتزمين بيه هنا


الرجل


:

طبعا إحنا بنحب النظام


الشاب


:

المسألة مش مسألة نظام


الرجل


:

لأ النظام مبيزعلش حد


الشاب


:

(باستغراب) هو قانون المرور الجديد وصل لمستشفى المجانين كمان، بس القانون ده مش لتطبيق النظام


الرجل


:

أمال ليه؟


الشاب


:

لأنه ببساطة سبوبة جديدة عشان تجيب فلوس


الرجل


:

بس ده عشان النظام وتنظيم المرور


الشاب


:

نظام ايه.. يا عم صلّى أنت مش عايش فى الدنيا؟


الرجل


:

(صارخا) لأ عشان النظام..أنت شكلك مبتحبش النظام


الشاب


:

اسمعنى بس....


الرجل


:

(يقود فى الاتجاه المعاكس ويتجاهله) بيييييب بيييب




ستــار


يتبع......،


13 Responses so far.

  1. اخى الحبيب
    رائع ماكتبت هو فعلا سبوبه
    ورغم ان لا اؤممن بهذا المثل
    رزق الهبل على المجانين لان الله هو الرازق
    الا ان فعلا هو رزق لبعض الناس
    كل عام وانت متالق وانتظر البقيه
    مع ارق تمنياتى

  2. هههههههههههههه
    طيب يا ايمن انت مين فيهم
    رأيك ايه يعنى
    اصل انا شاف بالرغم من كونها سبوبة الا انها حتبقى نظام شوية
    لعلمك بره القوانين اصعب من دى

    تحياتى
    و حمدالله عالسلامة

    اسلام

  3. والله ياايمن انا حسيت انى جوا المشهد وشايفاهم مش عارفه ليه

    جايز عشان انا اصلا مكان الطبيعى هناك ههههههههههههههههه
    بس انا عجبتنى الفكره ومستنيه الباقي بس بسرعه ياريت

    بس انا شايفه ان اصلا المشكله فى القائمين على تطبيق القانون مش فى القانون نفسه

  4. هي سبوبه كبيره بس برضه فيها شيء من النظام دا غير ان شهرية عساكر المرور زادت كمان وسواقين الميكروباص والتاكسي قرفوا أكتر وبيطلعوا قرفهم في الركاب بس برضه فيها نظام وما تخليناش نقول العيب في النظام بقى

  5. maha zein says:

    جمممممممممممممممممممممممممممدة
    حلوة موت
    من تاليفك
    ولا ايه
    بجد رائعة
    وجديدة
    تسلم
    عودا حميدا

  6. تسلم الأيادي ياريس
    هوده الكلام
    ربنا يسترها على بتوع العامية بقى من خفة دمك

  7. هههههههههههه

    حقيقي يا ايمن عندك حق , الحكومة عندنا كل ما تحب تقلب قرشين من الشعب تعملك قانون جديد ..

    تعرف احنا اكتر دوله بتخترع قوانين واكتر شعب مش بينفذها

    كل سنه وانت طيب يا ايمن ورمضان كريم

  8. kochia says:

    تفتكر فعلا ده الهدف ؟؟
    مش عارفة
    لما نشوف اخرتها

    تحياتي

  9. ههههههههه
    مستنى الباقى شكلة هيبقى حلو اوى
    كل سنة وانت طيب يا ايمن
    وحشتنا

  10. سبوبة الغرض مش النظام الغرض السبوبة مع ان المفروض يبقى الهدف النظام
    وكل سنة وانت طيب

  11. Unknown says:

    طارق الغنام
    شكرا يا استاذنا على الاطراء وانا خلصت المشهد الثانى وهنزله قريبا
    =========
    مواطن مصرى نايم
    انا هسيبك انت تقول انا مين فيهم وانت وذوقك بقى
    =========
    رحيل
    انا عارف بتموتى فى جو المجانين ده بس المشكلة مش فى تطبيق القانون لكن فى الغرض من اصدار القانون كمان
    المشهد التانى هينزل قريبا
    شكرا على الزيارة
    =========
    عبدالله غنيم
    نسيت احط كلامك ده فى المشهد لانه نابع من الشخصية اللى فى المشهد
    شكرا على الزيارة
    =========
    مها زين
    شكرا يا مها لذوقك واهه بحاول ارجع تدريجيا المدونة كلها من تأليفى
    وشكرا على الزيارة الجميلة
    =========
    أمجد القهوجى
    يا باشا ده كلام كبير يصعب على امثالى فهمه
    ولا يخافوا ولا حاجة يا امجد
    شكرا على الزيارة =========
    الفارس الملثم
    انا متفق معاك يامحمد مش عارف عاوزين مننا ايه
    =========
    كوشيا
    انا برضة مستنى اشوف اخرتها وربنا يستر
    =========
    احمد الصباغ
    شكرا يا احمد على الزيارة واتمنى تتكرر وقريب هنتقابل بس انت تارف المشغوليات
    =========
    طبيب بلا سماعة
    ازيك يا دكتور فعلا الهدف هو النظام مش طاعة النظام
    =========
    كايرو كمبيوتر
    طبعا انا عجبانى فكرة البرنامج وتشرفوا

    تحياتى للجميع

  12. goodman says:

    حتى مستشفى المجانين لم تفلت
    عموما انا فى السليم
    لابس الحزام وماشى بخوذة وشنطة اسعاف
    كل الحكاية ان معنديش عربية
    بس النظام حلو
    احسن مايشيلو العدة
    على فكرة انا خالد فؤاد لو فاكرنى
    منتظر المشهد الجديد

  13. تمام ياباشا الله ينور

    قانون المرور للسبوبة مش للنظام

    د/هيما